Kerana akui sahaja, semua orang sukakan sesuatu yang cantik untuk dilihat. Bahkan maklumat yang rumit juga akan jadi lebih mudah dihadam bila diletakkan dalam proper designing seperti typography, infographic, poster dan sebagainya. Lihat sahajalah member-member insta yang post gambar pasal benda yang tiap-tiap hari kau tenung macam awan, masjid, lorong belakang rumah etc tapi dengan angle cun, tacap filter skit plus caption tak boleh belah, benda biasa camtu pun boleh jadi sesuatu yang cantik dan bermakna. Soul designing bukan hanya milik budak jurusan art tetapi wujud dalam naluri setiap orang.
Jadi, aku agak sensitif kadang-kadang bila ada event yang posternya nampak sangat tergesa-gesa sekadar gitu-gitu buat asalkan siap. Kurang effort dalam advertising. Bagi aku, ia memberikan impression awal yang event tu biasa-biasa je sedangkan it has a lot to offer for people. Poster, kalau kita sendiri pun tak selera nak tengok banyak kali, apatah lagi nak tarik orang lain. Sebab poster tu tiada 'story', untuk engage antara informasi dengan why you should join it. Bukan sahaja poster, bahkan brochure, tagname, banner, all those simple stuffs. Gadget Apple, orang kutuk-kutuk mahal pun semua beratur nak beli, sebab ianya highly aesthetic dan ada sense of purpose kenapa orang patut beli. Main iphone 24 jam pun tak rasa boring because it's beautiful.
Idea designing banyak sangat di internet zaman moden kini. Just try to replicate it back ikut kesesuaian maklumat yang nak disampaikan and nobody going to notice that you plagiarize idea top designer because in the end, even iOS7 flat design pun kinda copy from Microsoft but in enhanced version.
I may not be a person who are suitable to speak this thing up, but at least I always believe that a good design can convey a better information spreading.
0 comments:
Post a Comment